Geloof
Renske Feenstra
Geloof
04/05/2024
5 min
0

God geeft rust

04/05/2024
5 min
0

Waar zoek jij naar rust, wanneer je onrust, zwaarte of angst ervaart? Wat doe jij om te ontspannen en rusten? In deze blog deel ik graag met je waar werkelijke rust te vinden is: bij Jezus. Verder lees je wat Tikva is en hoe Tikva kan bijdragen aan herstel, rust en ontspanning. Ik nodig je bij deze al uit om de gratis online proefles Tikva Stretch & Relax te gaan doen na het lezen van deze blog! 😀

Een persoonlijke uitnodiging van Jezus 

Jezus doet ons een persoonlijke uitnodiging, voor jou en voor mij, om Hem te vertrouwen. Jezus wil je rust geven voor je ziel en dat is een eeuwige rust. Rust voor iedereen die vergeving van zijn zonden zoekt. Voor iedereen bevrijding van het schuldgevoel om door goede werken zijn behoud te verdienen. Zo staat het in de HSV studiebijbel.

Mattheüs 11:28: Kom allen bij Mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, Ik zal jullie rust geven.


Wat een wonder is het, de rust die Jezus ons geeft. Vertrouw je aan Hem toe en je ontvangt Zijn rust.

Ik begrijp het zo goed en ik heb ook ervaren hoe het is als je vermoeid bent en dat de lasten zwaar zijn.

De druk van de maatschappij werd mij te veel en ik kreeg een burn-out, al op jonge leeftijd. Jaren later toen ik moeder werd, viel de combinatie van werk en het moederschap mij te zwaar en voelde ik me leeg en vermoeid.

Toen ik bij Jezus kwam, viel er een last van mijn schouders, want Hij liet mij zien (en dat doet Hij nog steeds iedere dag) dat ik met alles bij Hem mag komen. Hij heeft de last van de zonden op zich genomen en als we Hem volgen dan neemt Hij de last van onze zonden van ons af en krijgen wij rust.

Zachtmoedig en nederig van hart

In Mattheüs 11:29-30 zegt Jezus:

Neem mijn juk op je en leer van Mij: Ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, want Mijn juk is zacht en mijn last is licht.


Om het juk van Jezus te dragen, moeten wij zachtmoedig en nederig van hart worden. We mogen alles overgeven aan God. We vinden rust, wanneer we Hem willen volgen en er naar verlangen Zijn wil te doen.

Ervaar de rust van God tijdens Tikva

Ik gun het iedere christelijke vrouw om Tikva te integreren in haar leven. Een moment voor jezelf om tot rust te komen, te herstellen en tijd met God te hebben. Tijdens de Tikva lessen kan je de ruimte nemen om de rust van God te ervaren door in Zijn aanwezigheid te zijn en je zorgen bij Hem neer te leggen.

Toen de Tikva work-outs in mijn leven kwamen, was ik erg op zoek naar een manier om tijd voor mezelf én tijd met God te hebben. De Tikva les bleek een ideale manier te zijn om beide te integreren. Tijd voor mezelf, omdat het zo fijn is om te bewegen en stretchen, bewust te ademen en werkelijk te ontspannen. Tijd met God, door in de aanwezigheid van de Vader te zijn en aan de voeten van Jezus te kunnen zitten, alles bij Hem neerleggen wat op mijn schouders drukt. Het horen van de Bijbelteksten waardoor ik gericht blijf op de Waarheid van God, in plaats van de focus op mijn eigen gedachten en zorgen.

Tikva is een manier van bewegen ontspannen vanuit een christelijke basis, dit is waar ik naar zocht en wat ik vond bij Tikva.

Wat is Tikva? 

Tikva is een work-out voor geest, ziel en lichaam en we willen tools aanreiken om een leven te leven in balans en vertrouwen. Tikva is het Hebreeuwse woord voor ‘hoop’ en we willen met elkaar een beweging van hoop zijn.

Het is een vorm van bewegen en ontspannen op christelijke basis. Speciaal voor jou als christelijke vrouw die graag meer tijd met God wil en tegelijkertijd ook behoefte heeft aan een moment voor zichzelf en haar gezondheid.

De bewegingen 

De bewegingen zijn eenvoudig en effectief, waardoor ze voor iedereen geschikt zijn. Ze vergroten je mobiliteit, verbeteren je ademhaling en verhogen je bloedcirculatie. En dit stimuleert vervolgens weer de flexibiliteit en stabiliteit van je lichaam.

Tijdens het doen van de rustige, eenvoudige bewegingen van Tikva, kunnen we er heel bewust voor kiezen om met iedere beweging uit te strekken naar God. Het is een bewuste keuze die we maken, om de rust, de vrede, de hoop en de kracht die we zó nodig hebben, te zoeken en vinden bij Hem.

Onderzoek diepe ademhaling

Uit onderzoek blijkt dat een kalme en diepe ademhaling de hartslag verlaagt en daardoor rechtstreeks het parasympathische zenuwstelsel activeert. Daardoor geeft het lichaam prioriteit aan herstel.

Effecten hiervan zijn o.a.:

  • een verlaagde bloeddruk en
  • verlaagde niveaus van stresshormonen.
  • Ook neemt de voedselvertering en stoelgang toe.

    Daarom richten we ons tijdens de Tikva lessen op een kalme en diepe ademhaling. Een diepe ademhaling brengt rust in je gehele systeem. En we kunnen kalm en diep ademen, wanneer we ons richten op God en de rust die Hij geeft.

Restore - God wil herstellen

In His kindness God called you to share in His eternal glory by means of Christ Jesus. So after you have suffered a little while, He will restore, support, and strengthen you and He will place you on a firm foundation. 1 Peter 5:10 (NLT)


Ik geef online Tikva lessen bij het Restore Membership om een veilige ruimte te bieden voor christelijke vrouwen voor het bewegen, stretchen en ontspannen van je lichaam en geest. Restore staat voor ‘herstel’. Jezus brengt herstel in de relatie met God de Vader. In Gods Woord staat: Hij heeft ons getrokken uit de macht van de duisternis en overgezet in het Koninkrijk van de Zoon van Zijn liefde.

God is een God van herstel.

Hij wil alles herstellen. Ik wil in de online Tikva lessen en in mijn community een veilige ruimte bieden om aan de voeten van Jezus te zitten en om uit te strekken naar God. We mogen herstellen op geestelijk, emotioneel en lichamelijk vlak.

Bemoedigende Bijbelteksten & muziek

Tijdens de Tikva lessen lees ik bemoedigende Bijbelteksten voor. De Bijbelteksten zijn er om je hoop, kracht en inspiratie te geven. Ze zijn Gods Woord en we spreken woorden van waarheid en leven uit. Tijdens de les hoor je ontspannende muziek die speciaal voor Tikva is geschreven door christelijke componist Fredrik Larsson. De combinatie helpt je om te vertragen, je denken te vernieuwen en het geeft hoop voor je ziel.

Gratis online Tikva proefles: God geeft rust

Mijn enthousiasme voor Tikva is ontzettend groot en ik ben God dankbaar dat ik uit eigen ervaring kan zeggen hoeveel Tikva in mijn leven betekent. Daarom heb ik een gratis online proefles Tikva Stretch & Relax voor jullie opgenomen in de studio en is het mogelijk om deze online les vanuit de rust van je eigen huis te gaan doen. Het thema van deze gratis les is: ‘God geeft rust’.

Zorg ervoor dat je de les op een rustige plek volgt, zodat je je helemaal op God kan richten en de tijd en ruimte ervaart voor het bewegen en ontspannen van je lichaam en geest. Het enige wat je nodig hebt is een matje, kussentje en dekentje. Het is fijn als je kleding draagt waarin je gemakkelijk kan bewegen en doe de les op blote voeten of sokken.

Sluit je ogen tijdens de oefeningen als je je daar comfortabel bij voelt. Luister naar de muziek en de Bijbelteksten die ik voorlees, tijdens de relaxation aan het einde van de les kan je je richten op gebed of luister naar de muziek.

Doe je mee met online Tikva? 

Voor jou wanneer je deze online Tikva les gaat doen: Veel plezier! 😀 Ik bid je Zijn rust en vrede toe. Geniet van de rustige bewegingen en het ontspannen van je lichaam en geest.

We mogen ons lichaam stretchen, onze geest voeden met de waarheid van Gods Woord en werkelijk tot rust komen. Ontdek de gezondheidsvoordelen van Tikva, kom in beweging en kom tot rust.

Maak kennis met Tikva, voor jouw tijd met God en ruimte voor bewegen, ontspannen en herstel.

Gods zegen!

Liefs,

Renske Feenstra

Reacties
Categorieën